Yoga Nidra en angst

Als je angstgevoelens hebt, ben je zeker niet de enige!


Je hebt misschien de uitdrukking 'het tijdperk van angst' al gehoord? Wel, hier zijn we... Deels komt dit omdat vandaag de dag ons brein constant aanstaat, niet meer op tijd uitschakelt, geen rust pakt, geen herstel meer heeft. Het brein raakt daarnaast ook sneller overprikkeld in tijden van angst. Denk aan de corona-pandemie, de crisis…


Door stress, angst en negativiteit wordt je breinfilter steeds dunner en raak je vatbaarder voor overprikkeling. Wanneer je angst of stress ervaart dan is er meer activiteit in bepaalde hersengebieden. Wanneer je brein informatie tot zich neemt, maakt het geen onderscheid tussen wat echt is of niet.


Bij een angstaanval krijgen we het gevoel dat er iets mis is en dat gaat gepaard met sensaties in ons lichaam: overmatig zweten, hartkloppingen, duizeligheid, een onwerkelijk gevoel, een onaangenaam gevoel van trillingen in je ledematen, hoofdpijn, buikpijn, een droge mond, de temperatuur van je lichaam die veranderd, een benauwd gevoel, misselijk,… Langdurige stress en/of angstklachten kunnen bovendien tot chronische pijn leiden, chronische vermoeidheid, migraine, nek en rugpijn, spijsverteringsproblemen, fibromyalgie en burn-out.


Yoga Nidra kan helpen de angstcyclus te doorbreken!



Tijdens Yoga Nidra wordt het hele lichaam overspoeld met de ontspanningsreactie en worden overtollige stresshormonen uit het systeem verwijderd. We kunnen deze cyclus doorbreken door ons bewustzijn te trainen. Zodra je ergens bewust van bent, kan je het trainen. Onze gedachten hebben enorm veel invloed. Of die nu kloppen of niet.

Daarom zijn deze dingen zo belangrijk:

•Positieve intenties tegen jezelf herhalen

•Negatieve gedachten ombuigen

•Bewust zijn van je gedachten

•Je eigen gedachten niet meteen geloven. Iedere cel in je lichaam wordt beïnvloed door jouw gedachten. Kijk je angst aan en zie dat angst niets anders is dan een gedachte met een sensatie eraan gekoppeld. Doorvoel deze sensatie en je angstgedachten zullen zachter worden.


Zo helpt Yoga Nidra:

•Door middel van Yoga Nidra komen lichaam en geest samen in een ontspannen toestand

•Jouw brein-programmering beïnvloedt de aanmaak van neurotransmitters en hormonen

•Tijdens Yoga Nidra wordt het hele lichaam overspoeld met de ontspanningsreactie en worden overtollige stresshormonen uit het systeem verwijderd. De spieren ontspannen, de hartslag vertraagt en de ademhaling wordt dieper en langzamer. Het zelfvertrouwen wordt versterkt en nieuwe perspectieven om met je angst om te gaan en vooral om je leven op een andere manier vorm te geven bieden zich aan.




Worstel jij met angstgevoelens? Ik geef Yoga Nidra sessies om je angsten onder controle te krijgen.


Hoe verloopt zo’n sessie?

1. Je wordt eerst heel rustig en stil

2. Vervolgens kom je in een fase waarin je je overtuigingen en angsten bekijkt en loslaat.

3. Daarna krijg je de kans om je verlangens te manifesteren

4. Uiteindelijk eindig je in een deep sleep state.

5. In deze heerlijke diepe staat van je hersenen wordt het zelfherstellend vermogen van het lichaam geactiveerd.


Daarna kan je ook zelf aan de slag gaan door dagelijks Yoga Nidra te beoefenen op een plek waar je je op je gemak en je veilig voelt en deze intenties voor jezelf te herhalen:

•Mijn lichaam kalmeert en mijn gedachten zijn licht.

•Ik voel me veilig in mij lichaam en ik ben dankbaar.

•Ik leef volledig in dit moment, in deze ene minuut.

•Mijn lichaam en geest zijn helemaal rustig.

•Ik vertrouw erop dat alles goedkomt.

•Ik doe genoeg, ik heb genoeg, ik ben genoeg.



Interesse? Op dinsdag 1 november geef ik zo’n sessie. Alle info en je inschrijven kan via deze link. https://www.yoga-on-call.be/workshop/workshop-yoga-nidra


Namasté,

Lyza



43 views0 comments

Recent Posts

See All