Rusttips voor op reis

Een volledig jaar kijken we uit naar onze vakantie, hebben we een groot verlangen om tot rust te komen. Maar jammer genoeg is ook onze vakantie vaak al helemaal gepland. En dat terwijl je zoveel behoefte hebt aan pauze. Rust is universeel en essentieel bij vrijwel alle methoden om op te laden, te herstellen… In plaats van te liggen en niets te doen als we moe zijn, gaan we toch nog iets doen: een boek lezen, iets eten met vrienden, nog meer bewegen… Dat geeft ontspanning voor je systeem maar je hersenen blijven AAN staan.


Jezelf op non-actief zetten geeft niet alleen je fysieke lichaam de kans om uit te rusten maar ook je mind. Zo kan je contact maken met je innerlijke wereld, de plek waar verwondering en creativiteit terug kunnen openbloeien en waar je een nieuw perspectief op je dagelijks leven kan ontdekken.





Deze tips helpen je om je brein tijdens je vakantie toch even te ontprikkelen:


•Zet je neer en kijk naar de zonsondergang.


•Ga op de grond liggen in de natuur, al is het maar 10 minuutjes, en geef jezelf helemaal over. Dit noemen we earthing. Je verbinden met de aarde verminderd ontsteking in het lichaam, allergische reacties en pijnlijke gewrichten. Het kan ook angst verminderen en je gemoedstoestand verbeteren.


•Doe in openlucht een kwartiertje aan yoga nidra. (Je vindt enkele sessies op m’n YouTube kanaal. Handig om ook in het buitenland te beluisteren.)


•Maak een rustige ochtend- of avondwandeling.


•Veel plekken in de natuur roepen verwondering op. Ga ergens op een mooi plekje zitten. Noteer wat je ziet en welk gevoel het je geeft, een dagboek bijhouden en schrijven is een goede vorm van loslaten.


•Masseer je voeten met etherische olie zoals bijvoorbeeld rozenolie.


•Neem een heerlijk bad met 1 kopje Epsom zout, 1soeplepel Jojoba olie, 2 druppels rozenolie en een handjevol rozenblaadjes.


•Ben je aan zee? Staar naar de horizon en kijk naar de golven.


•Slaap voldoende door ook middagdutjes te doen.


•Knuffel of raak mensen of dieren aan die je liefhebt. Dit voor minimum 20 seconden. Hierdoor komt in je lichaam oxytocine vrij waardoor je spieren ontspannen, je bloeddruk verlaagt en er minder stresshormonen worden aangemaakt.


•Dans, al is het maar 10 minuutjes. Bewegen op je lievelingsmuziek maakt je gelukkig. Bij angst en stress helpt het dan weer om langzame bewegingen te maken.


Geniet vooral van je reis. En neem de tips mee in je koffer of rugzak. Ze kunnen helpen om tijdens je vakantie écht tot rust te komen.


142 views0 comments

Recent Posts

See All