Hoe Yoga Nidra kan helpen tijdens en na je zwangerschap

Dit is een blog speciaal gericht naar zwangere vrouwen. Of naar die ene zus, vriendin, nichtje… die zwanger is. :) Want met Yoga Nidra kan je tijdens je zwangerschap werken aan het ontwikkelen van vertrouwen. Vertrouwen in jezelf, in je lichaam en in je toekomst als mama. De sessies helpen je een band te vormen met je baby, meer van het moment te genieten en meer te voelen tijdens de zwangerschap.


Tijdens je zwangerschap


Tijdens je zwangerschap heb je soms te kampen met bepaalde vragen of angsten: Gaat het kindje gezond zijn? Hoe gaat de bevalling verlopen? Gaat mijn relatie stabiel blijven? ... Yoga Nidra zorgt ervoor dat je hiermee rustiger omgaat en je jou op een ontspannen manier kan voorbereiden op de komst van je baby. Het geeft meer rust en geeft je de mogelijkheid om te focussen op wat echt van belang is tijdens de zwangerschap. Je kan makkelijker loslaten en een goed tegengewicht geven. Je zelfvertrouwen wordt versterkt voor het vormgeven van een nieuw hoofdstuk in je leven. Daarnaast moet je lichaam tijdens de zwangerschap extra energie aanmaken, zodat het baby’tje zich goed ontwikkelt. Hierdoor onderga je sterke hormonale veranderingen. Die kunnen leiden tot verschillende klachten zoals vermoeidheid, rugpijn en vochtophoping. Ook hier kan Yoga Nidra bij helpen.


Na je zwangerschap

De eerste maanden ken je vele slapeloze nachten. Geen wonder nu dat kleine wondertje er is! Ons lichaam functioneert in cycli van 90 minuten, zowel als we slapen als wanneer we wakker zijn. De problemen beginnen wanneer we deze cyclus omzeilen. Je gaat naar allerhande pepmiddeltjes grijpen zoals cafeïne en suiker om langer te kunnen doordoen. Hierdoor stimuleer je alleen maar het sympathische gedeelte van het zenuwstelsel. Dit creëert stress op je zenuw en immuniteitsstelsel en zorgt voor een overload aan stresshormonen. Moeders, vooral die met baby’s en peuters, negeren deze 90 minuten cycli voortdurend en geraken zo in oneindige cyclus van oververmoeidheid. Met Yoga Nidra dutjes kan je leren hoe je je BRAC (basale rust-activiteit-cyclus) herstelt. Zo kan je opnieuw balans vinden en je hormonen weer op een normaal niveau krijgen waardoor je vanzelf weer een bepaalde rust vindt.



Nog enkele tips:


•Doe tijdens je zwangerschap tweemaal per dag aan Yoga Nidra.

•Als het tijdens de laatste maanden te moeilijk wordt om op je rug te liggen kan je ook op je zij liggen. Zeker nooit op je buik gaan liggen

•Werk tijdens je Yoga Nidra met intenties: een voornemen om je leven een duwtje te geven in de juiste richting. Bijvoorbeeld:

Ik ben een goede mama, mijn lichaam en geest zijn krachtig, ik vertrouw erop dat alles goed komt.


Meer weten over Yoga Nidra tijdens of na je zwangerschap? Of wil je graag een one-to-one sessie? Aarzel niet om mij te contacteren.

53 views0 comments

Recent Posts

See All